کشف پروتئینی که باعث بهبود و ترمیم زخم می شود

8دسامبر 2021- تحقیقات اخیر به سرپرستی مؤسسه زیست‌شناسی مولکولی و سلولی سنگاپور  (IMCB)، پروتئینی به نام آگرین را کشف کرد که پس از ایجاد جراحت در پوست تحریک شده و به بهبود و التیام زخم و بافت پوست کمک می کند.

تصویربرداری پیشرفته نشان‌دهنده تولید نشانگرهای زیستی در بافت پوست زخمی انسان (فیروزه‌ای رنگ) پس از درمان با sAgrinاست این درمان سبب بهبودی ساختار پوست (سبز) می شود. در این تصویر هسته ی سلول های پوست به رنگ طلایی نشان داده شده است.

این مشاهدات ممکن است به محققان در تولید کرم های موضعی حاوی آگرین(پروتئین تراپی) برای تسریع بهبودی پوست در زخم های مزمن ناشی از سوختگی یا دیابت کمک کند. این تحقیق درمجله علمی معتبر  Nature Communications، منتشر شد.

از هر 20 سنگاپوری یک نفر شرایط زخم مزمن را تجربه می کند. عوارض ناشی از بهبود زخم های مزمن در بیمارانی که از سوختگی یا دیابت رنج می برند، رایج است. آنها همچنین دلیل اصلی قطع عضو و کاهش سلامت عاطفی بیماران هستند.

در زمان جراحت، یک تکه ی بزرگ از ماتریکس خارج سلولی (ECM) که به بازسازی بافت کمک می کند، از بین می رود و در نتیجه بهبود زخم به تاخیر می افتد. با این حال، جایگزین کردن به موقع پروتئین های اصلیECM ، ممکن است بهبود زخم را تسریع کند.

در تحقیقات کنونی، دانشمندان نشان دادند که القای به موقع آگرین یا استفاده از مکمل خارجی آگرین - یکی از پروتئینهای  - ECMممکن است باعث بهبود بافت های آسیب دیده در پوست شود. محققان با استفاده از هر دو مدل انسانی و پیش بالینی دریافتند که آسیب فیزیکی به بافت پوست، بیان آگرین را افزایش می دهد، و این پروتئین ساختار مکانیکی لایه‌های آسیب‌دیده پوست را از طریق ترمیم بافت پوست حفظ می‌کند.

گروه IMCB به همراه موسسه مکانوبیولوژی، دانشگاه ملی سنگاپور همچنین نشان دادند که یک قطعه نوترکیب از آگرین به نام sAgrin، را می توان به راحتی تولید کردوممکن است به عنوان یک ماده افزودنی زیستی به یک هیدروژل موضعی برای افزایش التیام پوست آسیب دیده عمل کند.

این مشاهدات می‌تواند تولید داربست‌های زیستی مبتنی بر آگرین را افزایش دهد که می‌توانند بازگرداندن بافت آسیب‌دیده، و التیام پوست را تسریع کنند.

دکتر سایان چاکرابورتی محقق اصلی این مطالعه، گفت: ما متوجه شدیم که در مدل‌های بهبود زخم پیش بالینی ما، پروتئین درمانی با آگرین در مقایسه با ژل‌های کلاژن موجود در بازار، بهبودی سریع‌تری را ارائه می‌دهد. علاوه بر بهبود زخم ها با سرعت بیشتر، آگرین تراپی میکرو محیط زخم را طوری حفظ می کند که مکانیسم های ترمیم بهتری را نسبت به کنترل های موجود در این مطالعه، سبب می شود.

او افزود: این یافته‌ها پتانسیل ایجاد مواد زیستی مبتنی بر آگرین را برای ترمیم زخم ارائه می‌دهند که می‌تواند به بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن کمک کند.

مطالعات اخیر از آزمایشگاه‌های مختلف در جامعه علمی، نقش آگرین را در ترمیم و بازسازی بافت‌ها و اندام‌های مختلف دخیل دانسته‌اند. این مطالعه ممکن است رویکرد جدیدی را برای پزشکی احیا کننده فراتر از درمان‌های مرسوم زخم مزمن ارائه دهد و نتایج سلامتی را بهبود بخشد.

دانشمندان در نظر دارند آزمایش درمان با sAgrin را بر روی مدل‌های ترمیم زخم پیش بالینی انجام دهند تا کارایی تحقیقات برای ایجاد داربست‌های چاپ شده ی زیستی با آگرین، که ممکن است به ترمیم بافت آسیب‌دیده کمک کند را افزایش دهند.

منبع:

https://www.azolifesciences.com/news/20211208/Researchers-identify-protein-that-promotes-wound-healing-and-repair.aspx